Bibliotheek
Meer lezen over onze visie?
Lees hier de columns geschreven door onze medewerkers. Ook vindt u hier onze boeken en uitreik materiaal over zorgveiligheid die u hier kunt bestellen.
Columns
Vertrouwen
Ik gebruik hem nog wel eens in mijn trainingen, “vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard”. U kent het
Weg met de kwaliteitsrapportage!
Al jarenlang wordt mij gevraagd hoe een goede kwaliteitsrapportage eruit moet zien en of wij bij Triaspect daar goede voorbeelden
Kwaliteit van zorg of van leven?
De coronacrisis lijkt gelukkig in een rustiger vaarwater terecht te zijn gekomen. Bezoekregelingen worden vrijer, zorgmedewerkers kunnen bijna weer normaal
BLOG: Niet alleen verbinding met je WiFi
We kennen allemaal de standaard vereisten voor het geven of volgen van een online bijeenkomst. Maar naast de verbinding met
Een scherpe beitel
Ik ben een houtbewerker. Fan geworden door een workshop van 20 weken, waarin ik van een paar blokken hout, mijn
COLUMN: Alles went (behalve een vent, kan ik hem nog ruilen…)
Een titel van een boek geschreven door Yvonne Kroonenberg in de jaren 90. En steeds als ik nu in de
Artikelen
Onderzoek naar ongewenst gedrag in zorginstellingen
Triaspect heeft de afgelopen jaren meerdere onderzoeken naar ongewenst gedrag objectief, integer, waardeoordeelvrij en met betrokken distantie succesvol uitgevoerd.
In dit artikel beschrijft Saskia Bodt de werkwijze van Triaspect t.a.v. onderzoek naar ongewenst gedrag.
Veel leesplezier. En als je vragen hebt over aanpak bij een calamiteitenonderzoek, laat het ons weten via info@triaspect.nl
Risico’s spelen een belangrijke rol bij het werken in de zorg. Maar wat is de keerzijde van het bannen van alle risico’s uit het leven van cliënten en medewerkers? In dit artikel motiveert Jorn Braam waarom we juist wat méér risico zouden moeten nemen in de zorg.
Veel leesplezier. Als je vragen hebt over hoe je dit in de praktijk zou kunnen toepassen, laat het ons weten via info@triaspect.nl
3 stappen om te verbeteren vanuit de basis
De uitdagingen waar de zorg de komende jaren voor staat zijn enorm. Krapte op de arbeidsmarkt, een groeiende zorgvraag die steeds complexer is, ingewikkelde financiële en wettelijke richtlijnen, digitalisering, ga zo maar door. De diverse scenario’s die in het kader van zorg in 2040 worden beschreven, schetsen geen vrolijk beeld.
In dit artikel beschrijft Pim Südmeier hoe in 3 stappen de zorg vanuit de basis kan worden verbeterd. En (meer dan) 10% tijd en productiviteit kan worden gewonnen door:
- De basisoorzaak aan te pakken van incidenten, maar ook van successen
- Teams als verbetermotor in te zetten
- En de basis met elkaar te verbinden om te leren van elkaar
Veel leesplezier. En als je vragen hebt over onze praktische verbeteraanpak en onze digitale verbetertools, laat het ons weten via info@triaspect.nl
Melden van incidenten in een ECD? Nee!
”Maar wij hebben toch een elektronisch cliëntendossier waarin een MIC-module zit?” vraagt de voorzitter van de Raad van Bestuur in het directieoverleg. “Dan voldoen we toch aan de eisen van de inspectie?”. Deze begrijpelijke vragen zijn een reactie op een voorstel van de kwaliteitsfunctionaris. Die had de opdracht van de directie een notitie over veiligheidsbeleid uit te werken in zijn organisatie.
Het is verleidelijk om te kiezen voor een ECD met een MIC-module of -formulier. Maar hierdoor wordt de “kwaliteits”plank vaak volledig misgeslagen. Want als je echt wat wilt leren van incidenten, hou je zorgdossiers en meld- en verbetersystemen dan gescheiden.
Boeken
Melden om te verbeteren
Medewerkers voelen zich meer verantwoordelijk voor het melden van incidenten. Dat is het uitgangspunt van het boek van Jacques de
Volgende keer beter
Veel bestaande analysemethoden voor incidenten en risico’s zijn ingewikkeld en tijdrovend. In dit nieuwste deel uit onze reeks worden twee
Uitreik materiaal
Ga in gesprek met de Triaspraatplaat
De Triaspraatplaat is een tool voor teams om het gesprek over melden, en het leren daarvan, aan te gaan met