Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Leergang Integrale Veiligheid bij Leger des Heils

Een interview met Jos van Kempen, Arbo- en Veiligheidscoördinator bij Leger des Heils LJ&R.
Binnen W&G en LJ&R van het Leger des Heils wordt de leergang integrale veiligheid al enkele jaren ingezet met als doel het veiligheidsbewustzijn te vergroten. Medewerkers krijgen daardoor inzicht in alle aspecten van integrale veiligheid en het lerend vermogen van de organisatie wordt vergroot. Jos van Kempen is Arbo- en Veiligheidscoördinator / Preventiemedewerker bij LJ&R en coördinator van de leergang integrale veiligheid. Hij vertelt over wat het leertraject betekent voor zijn organisatie.

Wat maakt dat het Leger des Heils heeft gekozen voor dit leertraject van Triaspect?
LJ&R (Jeugdbescherming & (Jeugd)Reclassering) volgt dit leertraject op basis van eerdere ervaringen van onze collega’s van W&G (Welzijn & Gezondheid). Via hun afdeling Kwaliteitsmanagement is ook LJ&R dit traject gestart waarbij met name het leertraject integrale veiligheid en het incidentmeldingensysteem vanuit onze Kadernota Integrale Veiligheid ons aansprak. Gezien de bewezen ervaringen van Triaspect op dit gebied en in dit toepassingsgebied is hiervoor gekozen.”

Wat heeft de Leergang Integrale Veiligheid jullie opgeleverd?
“Het heeft ons vooral het besef opgeleverd dat veiligheid veelomvattend is en de MOVE-randvoorwaarden conditioneel zijn voor een succesvolle implementatie.
Daarnaast het vormgeven van continu verbeteren en de aanstelling van aandachtfunctionarissen. Ook heeft de leergang het gesprek geopend over agressie en normoverschrijdend gedrag binnen de organisatie. Medewerkers praten hierover met elkaar, krijgen inzicht in hun eigen grenzen en die van collega’s. Hierdoor ontstaat begrip voor elkaar en een kans om met elkaar te kijken wat er anders kan op dit vlak.”

“Heel belangrijk dat er bij incidenten niet wordt gekeken naar het aanwijzen van 1 of meerdere schuldigen maar dat er juist aandacht is voor de onderliggende oorzaken van een incident (PRISMA-light-analyse) en dat er aansluitend passende verbeteracties worden opgesteld. En dan vooral om die verbeteracties op te stellen sámen met je team. Op deze wijze wordt veiligheid en borging in processen een dynamisch en actueel geheel en iets van iedereen binnen het LJ&R.”

Kun je een voorbeeld noemen op welke manier jullie het geleerde hebben toegepast in de praktijk?
“Door de praktische tools vanuit het leertraject hebben aandachtfunctionarissen handvatten gekregen om binnen hun team het gesprek aan te gaan over de aspecten van integrale veiligheid.
Ook het gebruik van Triasweb (LJR Meldplein) heeft de meldingbereidheid (laagdrempelig) enorm vergroot waardoor er meer zicht is gekomen op onveilige situaties. Het doen van analyses en de rapportagestromen gefilterd op oorzaken, helpen daarbij.”

Waarom zou je de Leergang Integrale Veiligheid aanbevelen bij collega-zorgorganisaties?
“Ik zou de leergang zeker aanbevelen vanwege de toenemende werkdruk, agressie, verzuim en het aantrekkelijk maken om te werken in deze branche. Deze leergang geeft praktische handvatten om met deze problematiek om te kunnen gaan en de omslag te maken naar preventie i.p.v. gevolgbestrijding.”

——————————————————————————————————————–

Nieuwsgierig geworden wat deze Leergang Integrale Veiligheid voor uw organisatie kan betekenen? Neem contact op met Saskia Bodt (Manager Relatiebeheer) via 024-4100050 of info@triaspect.nl. Zij denkt graag met u mee!

Informatie aanvraag
SOFTWARE

U dient eerst onze cookies te accepteren voordat u het formulier kunt verzenden in verband met het tegengaan van spam. Klik hier om onze cookies te accepteren.

Bestelformulier

Getoonde prijzen zijn inclusief BTW.
U dient eerst onze cookies te accepteren voordat u het formulier kunt verzenden in verband met het tegengaan van spam. Klik hier om onze cookies te accepteren.

Vrijblijvende prijsopgave aanvragen trainingEN

U dient eerst onze cookies te accepteren voordat u het formulier kunt verzenden in verband met het tegengaan van spam. Klik hier om onze cookies te accepteren.